Az írástudatlanság továbbra is napjaink egyik kirívó problémája. Annak érdekében, hogy felhívják rá a figyelmet, a 60-as években szeptember 8-át kinevezték az írástudatlanság világnapjává.
A teljes írástudatlanság csak egy része a problémának. A 20. század végén jelent meg a funkcionális analfabéta fogalma. Ő az a személy, aki el tud olvasni egy szöveget, ugyanakkor értelmezésével már komoly gondjai vannak. Mindez hátráltatja az új információk befogadását, feldolgozását, a döntési képességet és az új ismeretek megszerzését.
Különböző becslések szerint Magyarországon a funkcionális analfabéták aránya 16-33% közé volt tehető 2021-ben. Ezt az arányt az oktatási rendszer próbálja csökkenteni, de sokszor sajnos sikertelenül.
L. Ron Hubbard az oktatás területén végzett kutatásai során azt találta, hogy ha az illető úgy tanul, hogy közben nem néz utána az általa nem értett szavak meghatározásának, akkor végül fogalma sem lesz arról, hogy mit olvasott egészen addig. Mivel a mai, gyorsan változó és digitális világban a diákok és úgy általában az emberek is gyakran találkoznak új szóval, hamar érthetővé válik az analfabétizmus forrása. Ha a fontos szavakat nem értik meg, akkor nem tudnak fejlődni az adott területen, le fognak maradni.
Ha egy tanuló elakad a tanulásban, és ott akarja hagyni az egészet, vagy csak nagyon rosszul megy neki, érdemes megnézni, hogy találkozott-e olyan szóval a tanulmányaiban, amelyet egyáltalán nem vagy nem teljesen értett meg. Könnyen lehet, hogy ezen szavak meghatározása után a tanulónak kinyílik a szeme, és újra éber, érdeklődő lesz a témával kapcsolatban.
L. Ron Hubbard a már említett kutatásai során a szavak megértésének fontossága mellett tett még néhány felfedezést a tanulás során felmerülő nehézségekkel kapcsolatban, és kidolgozta azt a módszertant, ami tanulási technológia néven vált ismertté az oktatásban. Ez a technológia segít megérteni és begyakorolni azt, hogy milyen akadályokba ütközhet az ember tanulás közben, és hogyan tudja ezeket leküzdeni. Ha sikerül elsajátítani ezt a tudást és gyakorlatot, akkor valójában bárki képes lesz arra, hogy bármit megtanuljon. Ezzel a módszerrel hatékonyan lehet segíteni az írástudatlanokon és a funkcionális analfabétákon. De ugyanúgy hatalmas segítség a gyerekeknek, akiknek tanulási nehézségei vannak, vagy bárkinek a környezetünkben, aki szimplán csak elakadt valahol. Hubbard tanulási módszertanát sikerrel alkalmazzák pedagógusok, nevelőnők, szülők és diákok több, mint 70 országban a Földön.